Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip, MS «Roald Amundsen», fortsetter å skrive historie – som det første hybriddrevne skipet som krysser den legendariske Nordvestpassasjen.

Da skipet ankom Nome i Alaska natt til onsdag norsk tid, kunne kaptein Kai Albrigtsen og resten av mannskapet loggføre en historisk begivenhet:

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip er det første hybriddrevne skipet i verden som har krysset Nordvestpassasjen, skriver rederiet i en pressemelding.

– Hver eneste ekspedisjon med Hurtigruten er unik. Men med denne grønne milepælen skriver vi historie sammen med gjestene våre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

– For bare få år siden var et cruiseskip med batteripakker nærmest utenkelig. Nå hedrer MS «Roald Amundsen» den store polarhelten hun er oppkalt etter, ved å følge i Amundsens kjølvann gjennom Nordvestpassajen, med batteripakker og hybridmotorer, fortsetter han.

Fra tre år til tre uker

I flere hundre år har den berømte, beryktede og isfylte passasjen som knytter Atlanterhavet til Stillehavet vært som en magnet på eventyrere og oppdagere fra hele verden.

Polarhelten Roald Amundsen ledet den første ekspedisjonen som kom seg gjennom passasjen. Den strabasiøse ferden med polarskuta «Gjøa» tok tre år, fra 1903 til 1906.

MS «Roald Amundsens» seilas fra Grønland til Alaska tok tre uker.

– En bragd

– Vi opplevde en del vær og vind. Da tenker man tilbake på dem som foretok denne reisen for mer enn 100 år siden. Det Roald Amundsen og resten av mannskapet gjorde kan bare beskrives som en bragd. Det står en enorm respekt av å utforske et slikt barskt område med datidens begrensede hjelpemidler, sier kaptein Kai Albrigtsen.

– Vi har seilt gjennom sterk storm, kuling, snø, tåke og is. Og vi har opplevd nordlys, spektakulære solnedganger, storslagen natur og fantastisk dyreliv. Men det som har gjort størst inntrykk er hvordan vi er blitt tatt imot av lokalbefolkningen underveis, akkurat slik Roald Amundsen selv ble. Den unike gjestfriheten har gjort dette til en helt spesiell tur, forteler Albrigtsen.

Grønn pioner

MS «Roald Amundsen» er spesialbygget for å seile i noen av verdens mest krevende farvann, og er spekket med banebrytende grønn teknologi og store batteripakker. Hun har skapt overskrifter verden over etter lanseringen i sommer.

Batteripakkene skal blant annet brukes til å støtte lavutslipps-motorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent, sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.

Etter Nordvestpassasjen skal skipet seile sørover langs kysten av Nord- og Sør-Amerika, før vintersesongen blir tilbrakt i Antarktis.

Sommeren 2020 vil MS «Roald Amundsen» returnere til Nord-Amerika, der hun skal seile ekspedisjonscruise i Alaska.

Foto: Hurtigrutens MS «Roald Amundsen» utenfor Canadas kyster i september 2019. Fotograf: Karsten Bidstrup.